Elin Ekberg recenserar Mass Effect Andromeda - artikelillustration Publicerad:
Av:

Elin Ekberg recenserar Mass Effect Andromeda

MASS EFFECT ANDROMEDA(Xbox One (testat), PS4, PC)Elin Ekberg

I rymden finns kanske inga känslor, men efter Mass Effect Andromeda har jag massor av sådana.

I filmen med samma namn förklarar Simon, som har Aspergers syndrom, hur en känslocirkel skulle kunna fungera:

”Allra längst upp så är du som allra ledsnast,och sedan blir du lite mindre ledsen,nästan helt okej, du mår bra,du känner dig glad, peppad, lycklig,nästan helt euforisk,och sedan helt jävla CP-lycklig!Men det är bara det att det är så himla lätt attman trillar över på den där andra sidan ochså blir man så där otroligt ledsen igen!"

Simons förklaring passar rätt bra in på min resa med Andromeda.

Det skulle kunna gå att argumentera för att man gör sig en otjänst av att släppa ytterligare ett stort Open World-spel under den här våren. Vi har grafikmonstret Horizon, de öppna och lockande vidderna i Breath of the Wild, de öde städerna i Nier Automata. Himlavalvet i Gravity Rush 2. Till och med Tales of Berseria. Men i fallet med Mass Effect Andromeda får det sägas att Bioware mest är sin egen fiende. Att släppa det här efter den fantastiska ensemble som originaltrilogin utgjordes av det … det gör mig nästan mållös. Nästan. För mest av allt gör det mig förbannad.

Nu är det slut, tänker jag. Biowares storhetstid är över. Hur Andromeda har kunnat komma förbi all form av kvalitetskontroll, det undgår mig. Jag menar, det måste väl ha funnits någon på det där företaget som måste ha kunnat säga ”nej – det här går inte. Att släppa någonting som är i sådant här ofärdigt skick, det är rent utav respektlöst mot fansen”? Fem års utvecklingstid av väntan och det här är vad man ger mig? Jag själv är i en ålder, då jag allt oftare måste prioritera min tid. Speltimmar på dygnet, det finns inte. Istället sitter jag framför tv:n när alla har somnat. Efter min vecka med Andromeda kämpar jag därför allra mest med tanken: ”Hur ska jag någonsin kunna rekommendera någon att prioritera det här framför någonting annat …”.

Den insikten, att det går nog inte, kom (efter de inledande timmarna som ändå kändes rätt okej oavsett vad Internet hade att säga om dem) när jag skulle kliva ut på en planet och allt jag mötte var liksom ett sorts ”green room”. Visst målades texturerna upp allt eftersom jag promenerade vidare på planeten, men jag tror att det var där och då som jag började resonera kring hur pass illa tilltygad den här expeditionen till en främmande galax trots allt var. Sedan dess har Andromeda kraschat, tvingat konsolen till omstart, glitchat sig, ”bytt” grafikmotor i en och samma sekvens (en filur tappade till exempel alla sina texturer mitt under ett samtal och såg ut som gegga) och då har jag inte ens varit inne på att nämna hur taskiga nästintill alla sorts animationer är. Spelet fryser sig, laddar vid märkliga tillfällen och saker och ting kan försvinna mitt i tomma intet framför mig. En helt vanlig ödla som skulle springa emot mig syntes till i den högre delen av skärmen, försvann helt i sin animation och poppade sedan plötsligt fram i den vänstra (nej – jag talar inte om en av fienderna som faktiskt kan bli osynliga).

Den som ändå försöker sig på Andromeda bör på förhand veta att det här är ett oerhört fult spel, både människors karaktärsmodeller som spelets miljöer ser inte ut att vara hämtade från den nuvarande konsolgenerationen. Snarare i betastadiet av den förgående. Vegetationen på djungelplaneten målas till exempel bara upp när jag kommer riktigt nära den – som om blommorna och buskarna inte hade funnits där innan. Lägg till halvdan bilduppdatering, sådan som sticker i ögonen, när det kommer lite regn. Men jag skulle ändå säga att spelet ser bäst ut när väderförhållandena är som allra sämst, när vädret på exempelvis snöplaneten gör att det mesta av sikten blir skymd. Då ser miljön till och med skaplig ut.

Jag trivs även bättre när spelet låter mig utforska utomjordiska konstellationer. Inomhus. Även om vissa får mig att bli nostalgisk och tänka tillbaka på Halo. Det första. Ibland tenderar det att vara grynigt. Jag skämtar inte när jag säger att Mass Effect 3 såg bättre ut. Det släpptes 2012. Till Playstation 3. På Internet går det nu även att finna jämförelser med Andromeda och det första Mass Effect, det som kom 2007. Här har man alltså satt ihop ett relativt fräscht team, utan grafiska kompetenser, och låtit dessa arbeta på i flera år utan någon som helst övervakning från mer rutinerade förmågor? Jag har ingen annan förklaring än att arbetslaget som ansvarade för originaltrilogin måste ha varit alldeles för upptagna med egna projekt, att när nytillskotten har kommit för att be om hjälp så har man sagt ”nej, vi hinner inte. Ni får lösa den tekniska biten själva.”

Som sämst är animationerna och många av karaktärsmodellerna rena skämt. Man vet aldrig riktigt vad de kan hitta på. En karaktär vände mig ryggen när han pratade, fastän huvudet fortfarande var vänt åt mig. Som om jag plötsligt klivit in i Exorcisten. En annan gick iväg, klättrade upp ovanpå ett hyllplan och verkade mest av allt vilja sätta sig i fosterställning där – något som såg väldigt roligt ut eftersom det egentligen inte fanns något utrymme för personen i hyllan. Allt under tiden som han pratade med mig. Det fanns heller liksom ingenting i självaste dialogen som gav hint om att han skulle upp i taket. Många som jag pratar med har ingen kontroll alls över vad man gör med sina armar eller ben. Men har man legat i kryosömn i mer än sexhundra år så har man kanske inte det, vad vet jag?

Eller så har hela mänskligheten blivit automatiserade robotar, fångade i sina egna förinställda rörelsescheman precis som sådana man kan möta på tivolin, bara att jag inte har förstått det?

Mass Effect Andromeda delar universum med den ursprungliga trilogin, men är inte någon direkt fortsättning. Grundpremissen är till och med rätt bra. En expedition beger sig ut på en upptäcktsfärd till en främmande galax, en som ingen människa tidigare har satts sin fot i, för att möta nya civilisationer och världar. Efter all den domedagskänsla som originaltrilogin avslutade med bäddar det här för någonting mer lekfullt. Någonting mer fritt och öppet. Det här känns precis som Star Trek: Beyond, säger jag och spelar vidare. Jag gillar den inledande känslan, efter att min karaktär har vaknat upp ur hennes sömn och det känns som att precis allting kan hända. Sheppard har räddat världen en gång. Hon och jag har tillsammans mött och besegrat Slutet. Nu vet jag inte riktigt vad jag har att vänta mig och jag älskar det. Det här är inte Slutet. Det här ska föreställa någonting annat. En början, kanske. En ny resa mot det okända. Förväntningarna innan jag ska börja spela är så stora att jag sitter och är alldeles bubblig i magen.

Problemet som förstås uppstår är att det under den sexhundra år långa period som det tar för expeditionen att färdas så blir ingenting som man har tänkt sig. Planeterna som på förhand verkade vara som rena paradis för människan att slå sig ner och bosätta sig på visar sig vara förrädiska som bäst. Det är inte en blomstrande galax som vi anländer till, utan en som är på nedgång. Dessutom har en främmande utomjordingsras egna planer för galaxen, en som både har försmak för människoblod och den forntida teknologi som någon annan ras har lämnat kvar. Stora delar av expeditionen har heller inte kommit fram, utan försvunnit mystiskt längs vägen och inom den del av expeditionen som har kommit fram så är man direkt osams. Hur kunde ledningen där hemma ha räknat så fel? Är det här vad man har offrat sina liv för (inte helt olikt mina känslor efter att ha åtagit mig det här recensionsuppdraget)? Det finns ingen återvändo (samma vad gäller det här) och allt som återstår är en drös planeter som verkar vilja göra sitt yttersta för att mörda mig.

Som tur är finns familjen Ryder till hands. Det är upp till spelaren att välja om man vill spela som systern eller brodern. Jag gav karaktärseditorn tre försök innan jag valde den karaktärsmodell som var förhandsinställd, eftersom oavsett hur mycket jag än försökte så lyckades jag inte få mina egna ansikten att fungera. Förstå mig rätt nu, de såg rätt okej ut i själva editorn, men när spelet sedan applicerade olika ansiktsuttryck på mina karaktärer så blev det ingenting annat än märkligheter. Varje gång min egen Sara Ryder talade såg det ut som om någonting rymt i ansiktet och hjälplöst försökte hitta tillbaka. En liten besvikelse i sig själv, eftersom jag alltid har suttit och spenderat timmar med mina karaktärseditors. Ansiktsuttrycken här är som gjorda för den förhandsinställda Sara Ryder och ser helt enkelt bäst ut på den. I det här fallet har det kanske inte gjort så mycket, då den modellen ändå ser rätt okej ut och till viss del (eller mycket, då), påminner rätt mycket om mig själv. Samma stora snok, liksom. Samt samma dåliga humor, som det ska visa sig.

Sara Ryder får, i mitt fall då eftersom jag valde att spela som systern, ansvaret för alla de 200 000 människor som ligger i kryosömn och det blir hennes uppgift att hitta ett hem åt dem. Hon är en Pathfinder, vilket inte bara betyder att hon får en liten inneboende samtalsivrig dator i huvudet, utan också att hon är den som alla kommer till för att få hjälp med sina problem. Som om hon inte hade tillräckligt med sådana redan.

Även om grundpremissen finns, så känns berättelsen rätt halvhjärtad. Jag saknar en känsla för den, vilket är något som följer med mig konstant under resans gång. Allt känns så oinspirerat. Halvdant. Som om man inte har haft några känslor för mediet under produktionen. Inga känslor finns i rymden. Att gå från originaltrilogin, med alla sina fantastiska karaktärer och livsöden, till det här känns som en knytnäve i ansiktet. Det blir väl bättre snart, tänker jag när det tillkommer karaktärer som har någon form av personlighet till laget och ett litet tag tror jag till och med att det ska ske en vändpunkt i berättelsen. Att jag ska börja bry mig och att det är nu det börjar. Allt det där bra och spännande, det som ska fånga mig i den här upplevelsen, det är på väg. Men nähä. Då var det inte min första kompanjon som hoppade på tåget, utan den sista. Spelet belönar mig med en Achievement för att jag har hittat alla följeslagare och min första tanke är: ”Va, ska de där utgöra mitt lag?”. Ett par av karaktärerna växer med mig under äventyrets gång, men jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite snuvad på konfekten. En av karaktärerna märkte jag knappt att hon sällade sig till laget. Hon fick ingen introduktion. Helt plötsligt var hon bara där.

Dialogerna är konstant som hämtade ur valfri Marvel-film. Dialoghjulet begränsar mig lite för ofta bara till två alternativ: Antingen att slå till med någonting som låter dumt, men lite roligt, eller något som låter åtminstone lite mer resonabelt när man ska försöka kommunicera med främmande livsformer för kanske första gången. I enstaka fall blir det rätt ansträngt. Som när den tvivlande utomjordiska rasen undrar varför man ska kunna lita på mig och mitt svar blir ”because I get the shit done”. I andra? ”Döda. Mig. Nu”, som min pilot uttryckte det när jag försökte flirta med rödhättan i stolen intill. Syftet lär, från utvecklarnas sida, ha varit att göra samtalen snygga och snärtiga snarare än innehållsrika och betydelsefulla. Anpassade för publiken som satt och skrattade i biosalongen under Avengers: Age of Ultron.

Jag får visserligen erkänna att jag sitter och skrattar åt replikerna i Andromeda, jag också. Som när Sara, efter vad som måste ha brutit mot alla regler i världen för hur en chef får bete sig mot en anställd, säger ”jaha, men då ställer jag mig här i hörnet och pathfindar”. Fryda Wolff, röstskådespelaren till den kvinnliga huvudpersonen, gör antagligen vad hon kan för att försöka leverera replikerna i de här fallen med inlevelse. Jag skrattar. Ibland osäker på om det är meningen att jag ska göra det. Jämför henne med Melissa Benoist karaktär i Supergirl, även hon ibland tvingad till att uttala repliker som ingen borde behöva uttala och konstaterar att den sistnämnde gör sitt jobb bättre. Ouch.

Bättre blir det nere på planeterna. Det tar mig alltid några sekunder att fatta att texturerna har laddat klart, att det inte kommer att komma någon bättre grafik, men om det är något som jag tycker som man ska nämna att utvecklarna gör bra är den relativt öppna och fria världen. Jag får kanske aldrig riktigt samma lust att vilja utforska den som jag får i Breath of the Wild eller Horizon, eftersom allt ser så trist och oinspirerat ut i jämförelse, som om det aldrig funnits en känsla för någonting inblandat. Som om man i och med rymden inte har fått till det här med känslor. Eller tyckt att det har behövts.

Men striderna flyter i den här världen på fint, min Sara sätter sig utan att jag behöver säga till bakom skydd och hennes jetpack ger mig fördelar som att jag lätt kan slänga mig undan, förbi och till och med över mina motståndare. Serien har alltid varit lite stel när det kommer till mötena med spelens fiender, men Andromeda får dessa att kännas mer flytande, organiska och sömnlösa än någonsin tidigare (även om det fortfarande inte riktigt går att jämföra med andra actionspel). När jag hoppar mellan skydd, ja som om jag inte hade gjort något annat, nere i en bunker under jord, maskinernas ögon lyser röda, får jag till och med en dålig vana av att glömma bort allt det som har irriterat mig hittills. Striden är hektisk. En stor kvarleva av en forntida civilisation ger mig något så oerhörda problem, det är knappt så att jag ser att jag gör någon skada på den. Oavsett vad jag lägger till med. Att komma vidare är lättare sagt än gjort.

När jag är färdig känns det som att jag har åldrats med uppgiften. Andfådd är jag nästan beredd att avsluta den här recensionen med att säga att mitt förhållande med spelet är komplicerat. Men så kommer jag upp ovan jord, texturer vägrar att ladda för mig och jag tänker att det här är fan sista gången jag tänker sitta med det här spelet igen. Det är väl det som gör en nästan mållös. Nästan. För mest av allt lyckas spelet med att göra mig förbannad. För vissa stunder sitter jag där, känner mig glad, peppad, lycklig och nästan helt euforisk. Vissa stunder levererar man Mass Effect till mig. Mitt Mass Effect. Medan jag under andra mestadels ägnar mig åt självmedlidande. Ett stilla vemod tränger sig på.

En del av mig vill inte helt rekommendera fans från att investera sin tid i det här. Jag har trots allt haft roligt med det, bitvis. Utan sitt tekniska strul och med acceptabel grafik hade det kunnat vara fantastiskt. Sidouppdragen är bra invävda i berättelsen, det är mer fritt och öppet att utforska kartorna än vad serien är förknippad med och det visar upp nya delar av det universum som jag redan har kommit att älska. För jag älskar Mass Effect. Det känns som att jag har växt upp med Biowares fantastiska världar och karaktärer. Så det gör mig ont i hjärtat av att säga det här. Men när den mest positiva känsla jag tar med mig ifrån den här resan är att jag är glad att jag inte har lagt några pengar på den, så är det något som har gått fel. Nästa gång Bioware vill bjuda med mig på en resa till en främmande galax, då behöver man inte fråga mig om jag vill följa med – jag stannar hemma.

JA | NEJVARFÖR: En hälsning från vemodet: Det får vara slut med att släppa spel i ofärdiga skick nu.PLUS: Omväxlande och stundtals riktigt underhållande strider.MINUS: "Mess" Effect.

Kommentarer

Kemapp8 månader sedan



Lever i förnekelse just nu

Onlyindreams8 månader sedan

Tack Elin. Som en förälder precis som du så är min tid dyrbar. Är precis "klar" med Yakuza Zero och funderade på detta innan P5 kommer. Men väntar nog och spelar lite backlog istället.

Har ju inte spelat Tales of Berseria än heller eller Horizon, så nog finns det spel att välja mellan.

Slim_Solle8 månader sedan

ojojoj... det trodde jag inte. Ser att det får ganska svala betyg på MetaCritic också.

Schizo_Deluxe8 månader sedan

Hmmm, trodde jag inte. Då blir det inte ens en tanke på köp. 75 på meta än så länge med.

Alexander Rehnman8 månader sedan

Jag är ändå lite nyfiken på varför man satte ett team utan större erfarenhet av att göra storspel på att ta över en så stor serie. Hade cheferna högt förtroende för det teamet...

...eller (foliehatt på) visste de exakt vad de gjorde och ville sänka/mjölka Mass Effect?

Oskar Skog8 månader sedan

Alexander Rehnman:

varför man satte ett team utan större erfarenhet


Det andra teamet arbetar med EAs svar på The Division/Destiny.

prositen8 månader sedan

Tråkigt. Jag tänker köpa det ändå pga är en sucker, men det gör mig ledsen att läsa detta :(

Skönt att Zelda var så himla mycket bättre än jag nånsin hade väntat mig, så spelvåren är ju bra ändå :)

bookman8 månader sedan

Bra recension, även om jag är lite besviken över utfallet. Det blir helt enkelt bara att skruva ner förväntningarna på det här och spela igenom det då det blivit lite patchat samt gått ner i pris (samt när man får tid).

Jag spelade igenom början via early access och jag störde mig inte så mycket på ansiktsanimationer och grafik, däremot blev jag lite uttråkad redan så fort jag skjutit på dom första nya livsformerna man träffat på i den nya galaxen och irrat runt och försökt hitta vägen till någon byggnad som jag knappt brydde mig om vad det var för något.

Man kan inte döma spelet på 2-3 timmar men i kombination med din (och andras) recensioner så börjar jag få en uppfattning och som så många andra sagt: Det finns en hel del andra spel att ta sig an just nu.

Museyfied8 månader sedan

Nästan... nöjd med det här. Har säkert minst 40-50 timmar kvar av Zelda innan jag är nöjd med det. De kan få fixa så mycket som möjligt av det här spelet så länge. Sjukt trist att det ska behöva släppas så här ofärdigt.

bookman8 månader sedan

Oskar Skog:

Det andra teamet arbetar med EAs svar på The Division/Destiny.


Det är faktiskt lite svårt att inte dras med i "förakta ea klubben" när man läser detta! Har man köpt upp bioware för att göra ett till multiplayer spel när man springer omkring och skjuter på varandra?

Bambaclatt8 månader sedan

Så otroligt sorgligt, jag förväntar mig så mycket mer av ME. Och det förtjänar så mycket mer.

FarbrorMartin8 månader sedan

Oskar Skog:

Det andra teamet arbetar med EAs svar på The Division/Destiny.


Fast om man bara vill ha en motsvarighet til The Division så kunde man ju ha satt Adromeda teamet på det :/

Kadaverdoris8 månader sedan

Vatusan, detta skulle ju bli GOTY.

Aja, min förhandsbeställning får ligga kvar - loading har trots allt haft uselt omdöme förut i recensioner av rymdspel (No Man's Sky). [wink]

DalslandsTjuren8 månader sedan

Detta är så jäkla väntar! Sjukt besviken på EA/Bioware som missar öppet mål. Hela otroligt.. :(

raz8688 månader sedan

Fantastiskt välskriven recension!

Tråkigt dock. Har ingen relation alls till Mass Effect men har förstått att den här uppföljaren varit efterlängtad av många.

Daniel Eyre8 månader sedan

Oerhört tragiskt. Den här serien får inte behandlas illa. Potentialen och dess universum förtjänar enbart GOTY-material. Jag hoppas innerligt att detta blir en REJÄL kalldusch för både Bioware och EA, inför framtida projekt.

FBT428 månader sedan

Har bara en sak o säga efter att ha spelat 10 timmar:Dynga!

Karl Hungus8 månader sedan

Verkar helt bedrövligt. Snart dags för spelutvecklarna att vakna upp ur fyllan och fatta att gigantisk spelvärld inte är lila med ett bra spel. Nu får det räcka med stora, öppna världar!

Keigo8 månader sedan

Elin Ekberg:

Hur Andromeda har kunnat komma förbi all form av kvalitetskontroll, det undgår mig.


Typ sånt här?


blisZ8 månader sedan

Kadaverdoris:

Vatusan, detta skulle ju bli GOTY.


Kan det fortfarande bli. Elins åsikt är ju inte din upplevelse.

Keigo:

Typ sånt här?


Den övre är ju dock från ME3 :D

Men ja försiktigt pepp nu för spelet. Gillade det jag spelade på early access. Sen tycker jag DA: I är det bästa Bioware gjort och spelar fortfarande No Man's Sky så är lite off i min smak på det sättet.

Kalle Andersson8 månader sedan

Åh, Elin! Det här var en helt fantastisk recension. Jag kommer att tänka på Victor Sjöström på tiden då han för Super Play bara fick recensera spel inte värd mer över fem av tio i betyg. Nej, så var det nog aldrig, men jag tyckte att han var så bra på att slakta saker så att bara skulle få usla spel att recensera. Han var bäst på att slakta. Det här är right up there. Man märker sorgen i recensionen. Kärleken till de tre första spelen är än tydlig. Sorgen över att det gick som det gick går inte att ta miste på. Jag älskade också originalspelen, särskilt första, som jag, det har jag nämnt tidigare, spelade mitt under en gråsunkig depression. Det universum Mass Effect presenterade för mig ryckte mig ur min mördande jordiska tillvaro och fick mig att glömma hur jag egentligen mådde så till den grad att när jag var klar med det kände mig som en annan person, en lyckligare människa. Det här spelet ser dock ut vara raka motsatsen till immersivt. Det ser ut att kunna utgöra en motsats och kunna ta mig från ett lyckligt ställe till ett mer miserabelt. Trots att det kan vara kul att kolla på gifs av hur det misslyckas med nästan precis allt. Men sanningen att säga är jag på ett annat sätt glad över hur spelet verkar vara. Det betyder att jag inte behöver plocka upp nu i ett skede när redan släppts kommer att fortsätta släppas så många grymma spel. Men återigen i alla fall, en helgrym recension!

lonian8 månader sedan

Aldrig kört Mass effect men hade tänkt ta mig an detta. Skönt att se att jag slipper och kan rikta fokus på annat.

Kadaverdoris8 månader sedan

blisZ:

Kan det fortfarande bli. Elins åsikt är ju inte din upplevelse.


Man ska inte ta det jag skriver här på absolut allvar i alla lägen. [wink] Mitt samlade intryck, utifrån andras första intryck, är dock att jag gör mig själv en tjänst genom att hoppas på ett "ok" spel. Inte mer än så. [cute]

Keigo8 månader sedan

blisZ:

Den övre är ju dock från ME3 :D


Jag insåg det. Var lite för snabb :P

Redfoxe8 månader sedan

Skönt att jag gett upp Bioware spel.

Lizzarder8 månader sedan

Ouch! Är verkligen det här allt som Bioware har att bidra med efter 4 års utveckling? Det här bådar inte gott. :(

Tiny Elvis8 månader sedan

Jag förväntade mig en 7/10. Och verkar få en 7/10. Jag är all in.

Lando8 månader sedan

Vi lever i ett konstant Moment 22, folk vill ha helt 100% felfria färdiga spel vid varje release, men de vill heller inte acceptera en försening som fixar just detta om produkten inte är klar när det väl är dags för släpp (och det finns det alla tänkbara goda anledningar till att den inte är, spelutveckling är svårt).

Men, men. Inte ett dugg förvånad, PG-flowet för det här spelet har varit så nära på osynligt (i förhållande till seriens storlek), att det kändes rätt uppenbart att något inte stod rätt till.

lobban8 månader sedan

Jag hade högre förväntningar på det här så det blir nog inget köp fören det har gått ner kraftigt i pris. Ruskigt bra skrivet!

Fridell8 månader sedan

Noooo vad är detta? Jag trodde faktiskt att de skulle lycka spå klastiskt Bioware manér. Blev lite orolig när de under nån intervju berättade att många yngre förmåga jobbade med detta spelet. Vågade ändå hoppas.

Jag ska solklart spela det i alla fall. Men fan. detta känns inte bra!

Martin Barreby8 månader sedan

Men nej! Vad ledsen jag blir!! :(

Kommer spela det här ändå när jag får tid, får se om jag är mer förlåtande än du Elin.

monsun8 månader sedan

En av dina bättre recensioner, tydlig och rak på sak.
Riktigt tråkigt dock att spelet inte verkar leverera, ME1-3 är en av mina favorit trilogier.

Carlstein8 månader sedan

Tack för en grym recension, blir kanske o plocka upp vid rea till hösten kanske...

Vetotat8 månader sedan

Den här tråden få mig att sakna ME3-tråden. Den var så aktiv, och alla var så sura och besvikna, tillsammans. Fina tider.

Thomas_878 månader sedan

Fantastisk recension Elin! Den känns verkligen skriven rakt från hjärtat, att du verkligen vill tycka om spelet och rekommendera det men att det är för trasigt för att kunna göra det.

Och du lyfter också en viktig fråga, nämligen konceptet med att släppa ofärdiga spel. Jag tycker ofta att spelföretagen kommer undan alldeles för lättvindigt med detta. De får kritik under releasen, och sen när spelet patchas så är allt som bortblåst (Hej Diablo 3)

Vet inte om detta nämns i internationella recensioner också, men jag uppskattar det enormt mycket. Det krävs ändå lite mod att såga ett spel i en så pass omtyckt serie, men det verkar ju vara helt rättfärdigat i det här fallet.

Xeno18 månader sedan

Av någon anledning är jag sugen på att ge mig in och testa spelet själv. Har förvrängt betygsskalan så jävla mycket att jag blir besviken på ett 75/100 metascore. Visserligen AAA titel men ändå.

Hae ju njutit väldigt mycket av spel som legat däromkring tidigare. Hetsen kring siffror eller helt enkelt andras åsikter är enorm nuförtiden. Bästa åsikten är ens själv även fast andras åsikter ger en indikation på vad man kan förvänta sig av produkten.

Stampe8 månader sedan

"Syftet lär, från utvecklarnas sida, ha varit att göra samtalen snygga och snärtiga snarare än innehållsrika och betydelsefulla. Anpassade för publiken som satt och skrattade i biosalongen under Avengers: Age of Ultron."

Nej nej nej. Det här är så långt ifrån Mordin man kan komma.
Jag har länge varit tveksam till Andromeda, slutet på trean kan inte få mig annat än tveksam. Men jag trodde, in i det sista att det kunde klara av en ny magnifik trilogi. Men nej. Vad ledsen jag blir. Det här blir inte ens ett rea-köp. Det får bli en avvaktning tills dess att samtliga nya spel i serien är färdigutvecklade.

Tills dess väntar jag på en ursprungstrilogi-box med alla DLC inkluderade. Den ser jag fram emot 100 gånger mer.

Elin Ekberg8 månader sedan

Till att börja med vill jag tacka för alla era fina ord i den här tråden, efter den här minst sagt redan extremt absurt känsloladdade dagen så var det svårt att inte bli alldeles rörd när man kom hem nu.

Tack för det och för att ni finns [love]

Onlyindreams:

Tack Elin. Som en förälder precis som du så är min tid dyrbar. Är precis "klar" med Yakuza Zero och funderade på detta innan P5 kommer. Men väntar nog och spelar lite backlog istället.


Ja, det är väl det som gör den här våren i övrigt så himla tokig, alla spelupplevelser som har kommit har känts som rena rama mastodontprojekt. Det är väl lite tur i oturen att man lider av sömnsvårigheter. Jag har inte fått mer än tre timmars sömn sedan förra veckan, i onsdags eller i torsdags liksom (jag har kassa värden som gör att jag sover dåligt), men det känns ändå som att jag har tillräckligt många projekt påbörjade för att ha att göra till hösten. Även om man skulle kunna argumentera för att alla vägar leder tillbaka till Breath of the Wild när jag ska välja och vraka här hemma vad jag vill spela.

(Horizon är dock ett väldigt fint tidsfördriv det också)

Alexander Rehnman:

Jag är ändå lite nyfiken på varför man satte ett team utan större erfarenhet av att göra storspel på att ta över en så stor serie. Hade cheferna högt förtroende för det teamet...


Alltså.

Jag kan väl egentligen tycka att tanken med att byta ut originalgänget är rätt bra, att man efter en trilogi byter förmågor för att få nya fräscha idéer. För att det inte ska kännas gammalt när man släpper en fjärde del i en redan etablerad serie. Saken är väl då att precis vad som helst kan hända om man sätter ihop ett lag som inte har så stor erfarenhet. Men då får man väl vara beredd att man får hoppa in eller kanske bara dubbelkolla att allt ser bra ut innan man släpper iväg det till spelarna.

Särskilt om det här laget mestadels bara sysslat med multiplayer-komponenten till Mass Effect 3 och inte så mycket annat.

bookman:

Det blir helt enkelt bara att skruva ner förväntningarna på det här och spela igenom det då det blivit lite patchat samt gått ner i pris (samt när man får tid).


Bioware har gått ut med att man kommer att se över det här spelet, att det just nu sker en diskussion kring vad det var som gick fel under produktionen och om det går att rätta till på något sätt. Men att det inte finns något som man kan göra nu, eftersom man redan har släppts iväg spelet till spelarna. Det kommer patchar i veckan, men inget som egentligen fixar till strulet.

Kalle Andersson:

Nej, så var det nog aldrig, men jag tyckte att han var så bra på att slakta saker så att bara skulle få usla spel att recensera.


Åh, tack snälla [love]

(men du får inte ge Oskar några idéer nu)

Oskar Skog8 månader sedan

Elin Ekberg:

(men du får inte ge Oskar några idéer nu)


Försent.

Elin Ekberg8 månader sedan

Lando:

Vi lever i ett konstant Moment 22, folk vill ha helt 100% felfria färdiga spel vid varje release, men de vill heller inte acceptera en försening


Jo, men jag får nog säga att jag tillhör grenen som föredrar förseningar framför att jag får spela någonting som inte är helt färdigt.

Jag menar. Jag tycker mig ju ha rätt att förvänta mig en färdig produkt, om det nu är så att man förväntar sig att jag ska betala fullpris för den. Eller att man åtminstone är ärliga med att man kanske inte är helt klar. Andromeda, om man tittar på PR-bilder eller trailers, har ju sett bra ut på förhand.

Xeno1:

Hae ju njutit väldigt mycket av spel som legat däromkring tidigare. Hetsen kring siffror eller helt enkelt andras åsikter är enorm nuförtiden. Bästa åsikten är ens själv även fast andras åsikter ger en indikation på vad man kan förvänta sig av produkten.


Jag håller med dig och det är därför vi inte riktigt kör med sifferbetyg på Loading.

Tanken är att texterna ska ge tillräckligt med information, så att man själv får bestämma sig för om det är värt ett köp.

Elin Ekberg8 månader sedan

Oskar Skog:

Försent.


FBT428 månader sedan

För helvete, läser att massa dårar skriver att dom ska "behålla förbokning" avboka och om ni nu måste köpa det vänta åtminstone tills det har kommit ett par patchar(inte för att det kommer göra nån skillnad när spelet är uselt i grunden) och har gått ner i pris!!

Förbokar ni eller köper dag 1 så kommer dom fortsätta med sån här skit! Sätt ner foten förfan!!!

CBrown8 månader sedan

FBT42:

För helvete, läser att massa dårar skriver att dom ska "behålla förbokning" avboka


Varför det? Har inte läst eller sett något som gör mig nämnvärt orolig. Snittbetyget verkar hamna runt 7/10 vilket är där jag skulle ranka de tre tidigare spelen i snitt också. De flesta verkar vara överens att striderna är kul och att utforskning är spännande och det räcker länge för egen del.

Albin Mobäck8 månader sedan

Elin Ekberg:

Bioware har gått ut med att man kommer att se över det här spelet,


Länk? Hittar inget. Låter som ett ganska allvarligt uttalande, framför allt i detta skede.

Bra recension, som alltid.

Fick aldrig upp någon hype för det här, även om jag gillade OT*. Kändes hela tiden som att de inte hade så mycket nytt att komma med och att andra utvecklare sprungit ifrån Bioware. Rymdälskaren i mig lär slå till i reabacken en vacker dag dock.

*tycker vi kör OT (Original Trilogy) även för ME nu. Finns ju en hel del paralleller till SW att göra [bigsmile]

Ostinho8 månader sedan

Jag tycker det var ritkigt bra när jag spelade mina första 10 timmar, folk klagar på animationer o skit, tro inte på alla recensioner testa för er själv o gör er bedömning! Har slutat lyssna på recensioner då smaken är som baken!

Aloysius8 månader sedan

Lando:

Vi lever i ett konstant Moment 22, folk vill ha helt 100% felfria färdiga spel vid varje release, men de vill heller inte acceptera en försening som fixar just detta


Fast njae. Det klagas väl lite när något blir försenat, men det är ju inget som märks till slut eller får några konsekvenser. BotW blev ju jätteförsenat, men jag har knappt hört någon nämna det, än mindre någon som "bojkottar" det av den anledningen.

Att försena ett spel kostar massor av pengar för utvecklaren, men rent PR-mässigt är det tio gånger bättre att försena än att släppa ett dåligt spel. Min åsikt är att förseningar glöms bort snabbt när spelet väl är släppt.

Karl Hungus8 månader sedan

Jag vill också passa på att berömma Elin för en mycket bra recension. Jag skrattade gott åt flera passager. Och det där med att försöka få speltid som småbarnsförälder är inte det lättaste.

Oskar Skog8 månader sedan

Karl Hungus:

där med att försöka få speltid som småbarnsförälder är inte det lättaste.


Det blir inte lättare sedan, för då tar dom över tvn.

j bane8 månader sedan

Aj aj aj. Elin, när du skriver att det känns lite som Star Trek Beyond så vet jag precis hur du menar och känner. Bra text, jag hoppas du har jättefel.

Jag som älskar Mass Effect. Vågar man måla fan på väggen och säga att BioWare är slut? För jag spelar Dragon Age Inquisition och ärligt talat så tycker jag det är så drygt, som en raspig och äcklig vitvins-surrogat.

Fast å andra sidan, jag kanske älskar Andromeda trots allt men det ser inte lovande ut.

Kalle Andersson8 månader sedan

Oskar Skog:

Det blir inte lättare sedan, för då tar dom över tvn.


Är det inte bara att fostra dem till god spelsmak och sen spela tillsammans framför hemmets huvudsakliga teve?

Ostinho8 månader sedan

Hur många timmar spelade du Elin?

Smasher898 månader sedan

Läste på neogaf att det ryktas om att det finns en splittring mellan de två studios (utvecklarna är tydligen på 2 olika orter), vilket lett till mycket konflikter och att detta spelet ska ha fått lida utav det.

DalslandsTjuren8 månader sedan

Det utvecklades på 3 orter till och med :P

Johan Lorentzon8 månader sedan

Oskar Skog:

för då tar dom över tvn


Switch? :D

Wihlborg8 månader sedan

Får hoppas dem har fixat en massa till GOTY'n kommer. Men har sett och läst tillräckligt mycket för att inte köpa spelet på release, vilket jag väldigt sällan gör nuförtiden =/

Elin Ekberg8 månader sedan

Albin Mobäck:

Länk? Hittar inget. Låter som ett ganska allvarligt uttalande, framför allt i detta skede.


Jag har för mig att jag läste det på Polygon, men turerna kring det här spelet och vad som har skrivits har varit rätt så många. Det finns så mycket och på så många olika ställen. Anställda som vittnar om urusla arbetsvillkor, folk som jämför bilder som har släppts på spelet och det faktiska resultatet osv. Man börjar ju få en rätt bra bild av att utvecklingen inte har varit helt oproblematisk. Nyckelpersoner som lämnat. Bråk emellan olika studios. Man vet ju inte vad som är sant och vad som är falskt, egentligen.

Men det här uttalandet om att det förs en dialog om hur man ska göra, det tror jag kom från ett officiellt twitter-konto eller dylikt från allra första början.

Det ska komma patchar i veckan, men att ingen av dem rättar till de faktiska problemen.

Elin Ekberg8 månader sedan

j bane:

För jag spelar Dragon Age Inquisition och ärligt talat så tycker jag det är så drygt, som en raspig och äcklig vitvins-surrogat.


Jag uppskattade Dragon Age 3 mer än det här och då hade jag rätt starka åsikter om det spelet också. Men det fungerade åtminstone bättre (och jag gillar drakar).

Ostinho:

Hur många timmar spelade du Elin?


Det är rätt svårt att bedöma min effektiva speltid med det här, då en del av tiden till exempel gick åt att sitta på knä framför tv:n och konsolen och stänga av den och sedan sätta igång den igen. Spelet kraschade flera gånger under en och samma nyckelscen för mig, det vill säga att spelet kastade ut mig ur spelet och jag fick stänga av maskinen och sätta på den igen för att kunna komma tillbaka igen.

Det här tog mig några försök. Varje gång jag satte igång spelet då så kom jag litet längre in på den här nyckelscenen (som egentligen bara bestod av att två personer stod och pratade med varandra) och precis när jag var på väg att säga till Oskar att "nej, det här fungerar inte för spelet låter mig inte komma vidare", då släppte spelet mig förbi den där scenen.

Allt som allt har jag kommit ungefär halvvägs (om man ska utgå från hur spelet räknar med procent).

Då har jag inte stannat kvar och gjort allt på alla planeter, jag har gjort en del av extrauppdragen men jag har här tyckt att det har varit viktigare att försöka komma vidare med berättelsen och se så många planeter som möjligt.

Så antal timmar är nog 30 eller däromkring, men det rör sig då inte om effektiv speltid.

Ostinho8 månader sedan

Elin Ekberg:

Så antal timmar är nog 30 eller däromkring, men det rör sig då inte om effektiv speltid.


Okej tack för ett bra svar. :)

Btw så stör det mig så enormt att "vanliga" människor kan sätta betyg på Metacritics, det finns inget spel som förtjänar 0-3 i betyg på en skala på 10, iaf inte nån sån stor titel som ME, detta är bara folk som är griniga på att det inte har nått deras förväntningar så dom ger det inte en chans o dumpar betyget, det i sin tur gör att folk ger spelet 10or när dom egentligen vill ge det en 7-8 bara för att få upp betyget.. [tired] Det skulle räcka att det fanns ett par sidor/personer som gjorde recensioner och i detta fall en som har spelat tidigare ME och en som för första gången spelar ME, då får man förhoppningsvis en lite objektiv o en icke objektiv recension.

j bane8 månader sedan

Elin Ekberg:

Jag uppskattade Dragon Age 3 mer än det här och då hade jag rätt starka åsikter om det spelet också. Men det fungerade åtminstone bättre (och jag gillar drakar).


Nej fy bubblan vad tråkigt! Jag som hade hoppats på Andromeda. Visst man ska aldrig lita fullt ut på en annan persons åsikt men det verkar som du bryter pastan på samma sätt som jag.

Får helt enkelt vänta in tills antingen:
a) Andromeda blir fixat.
b) Andromeda blir jätte-jättebilligt.

Daniel Eyre8 månader sedan

Ostinho:

Btw så stör det mig så enormt att "vanliga" människor kan sätta betyg på Metacritics


Det är verkligen en urusel funktion som gaming-communityn gång på gång på gång visar att den inte är mogen nog att hantera. Borde slopats för länge sedan. Pinsamt är vad det är.

Aerie8 månader sedan

bookman:

Det är faktiskt lite svårt att inte dras med i "förakta ea klubben" när man läser detta!


Teamet för Mass Effect 3 fick en enormt kort tid på sig för det största spelet i serien. 22 månader. Resultatet och var de valt att spara tid syns rejält. Älskar det iof ändå men bristerna lyser överallt redan från starten, långt innan det hatade slutet på i stort sett varenda plan (utom gunplay på pc, och grafik)

Jag hade förväntat mig bättre med Andromeda. Det har gått 5 år. Kommer tyvärr inte kunna spela det själv förrän nästa onsdag, upptagen med jobb :/

Roger Ling8 månader sedan

Faen, det här var på min köp-radar. Är det verkligen så trasigt?

Ostinho8 månader sedan

V5er:

Är det verkligen så trasigt?


Nej, konsol vet jag inte men inte PC.

Augustus8 månader sedan

Damn.

Jag är inte riktigt lika neggig. Men jag håller med om att känslan i de inledande timmarna pekar mot det du säger.

Ribcage8 månader sedan

Augustus:

Jag är inte riktigt lika neggig. Men jag håller med om att känslan i de inledande timmarna pekar mot det du säger.


Köpt eller kör EA Access?

Joe E Tata8 månader sedan

Fan, jag som hade hoppats på det här. Håller tvåan och trean som några av de bästa spelen jag någonsin spelat. Hade sett fram för mig att återigen bli helt förtrollad. Men nu känner jag mig mer sugen på att dra igenom tvåan och trean igen.
Nåja, får ge spelet en chans i alla fall. Jag är mycket mer förlåtande än recensenter i vanliga fall.

Skall bli intressant att se vilket arv detta spel kommer få inom några år. Känns som det kommer att anses som mycket sämre än vad som skrivs just nu.

Ribcage8 månader sedan

Elin Ekberg:

det rör sig då inte om effektiv speltid.


Har du kört multiplayern alls?

Joakim Kilman8 månader sedan

Daniel Eyre:

Pinsamt är vad det är.


Den enda funktion de fyller idag är ju fanboykrig. Pinsamt är definitivt ordet.

Tiny Elvis8 månader sedan

Daniel Eyre:

Det är verkligen en urusel funktion som gaming-communityn gång på gång på gång visar att den inte är mogen nog att hantera. Borde slopats för länge sedan. Pinsamt är vad det är.


This. Och det är varför jag inte kan ta MC som en fungerande måttstock för vad som är bra eller dåligt. Tampered evidence som det så vackert heter.

Daniel Eyre8 månader sedan

Jag insåg just vad som kan vara det sämsta med spelet.

Ingen narrated Codex.

Tårarna rinner.

Elin Ekberg8 månader sedan

j bane:

Får helt enkelt vänta in tills antingen:
a) Andromeda blir fixat


Det är min rekommendation i alla fall.

Jag läste på deras twitter idag, eller om det var från någon av huvudmännen på företaget, att man kommer att arbeta vidare med det här spelet framöver. Patcha upp det, så att säga.

Det ändrar ju inte kritiken mot själva berättandet, dialoger. Men det lär ju åtminstone göra det mer spelvänligt i övrigt.

Ribcage:

Har du kört multiplayern alls?


Nej, det blev inget med det. Jag ställde in mig på att sitta under en av tiderna (när det gäller recensionsuppdrag så får man ofta ett schema med tider av utvecklarna när det kommer att gå att sitta och spela MP innan releasen), men jag lyckades inte få till det med servarna vid tillfället.

Så jag kan bara tänka mig hur det kan kännas, eftersom flera av nivåerna när man spelar själv är lite "multiplayer-aktiga", men ingenting som jag kan bestyrka.

Det enda jag kan säga är att det är mer valfritt den här gången.

Aerie8 månader sedan

Elin Ekberg:

Det ändrar ju inte kritiken mot själva berättandet, dialoger. Men det lär ju åtminstone göra det mer spelvänligt i övrigt.


Märkligt nog så vill jag ändå testa det här efter alla rapporter om hur trasigt det är och hur gunplayet känns som en fallback till ettan trots att bioware nailade actionen i 3:an. Åtminstone på pc, kanske oavsiktligt.På konsol var det som 2:an igen men på pc var det ju betydligt mer fast-paced

Om Mass Effect 1 kändes som ett hopp framåt från hur rpg, och speciellt biowares, såg vid den tiden. Tvåan mer av en kombination av förfinad action och karaktärer och Mass Effect 3 som en stressad lunch från det man redan hade i kylskåpet - Vad är då Mass Effect Andromeda enligt dig?

Elin Ekberg8 månader sedan

Aerie:

Tvåan mer av en kombination av förfinad action och karaktärer och Mass Effect 3 som en stressad lunch från det man redan hade i kylskåpet - Vad är då Mass Effect Andromeda enligt dig?


Som en rätt som inte har blivit tillagad alldeles riktigt.

Om du kommer att spendera natten inne på toaletten, det beror således helt och hållet på hur pass tålig mage som du har [cute]

Kommentera